Jeg har arbejdet i en tøjbutik i mere end 20 år, og har lært en helt masse i den forbindelse. Jeg har selvfølgeligt lært de helt praktiske ting, som det kræver, at kunne arbejde i en tøjbutik. Jeg ved hvordan man folder tøj, sætter prisskilte op, rådgiver kunder og benytter et kasseapparat. Det er måske knap så spændende: men jeg har lært mere end det. Jeg har også lært rigtigt meget om, hvordan vi mennesker træffer vores beslutninger, når det kommer til vores påklædning. Det viser sig nemlig, at der er flere forskellige overordnede ?strategier? når det kommer til at handle tøj og mode. De færreste er særligt opmærksomme på, at de bruger en strategi: sådan tænker man sjældent over sin egen adfærd. Men for mig, der står og betjener kunderne, begynder der hurtigt at danne sig et mønster. Man finder ud af, at der er forskellige typer af kunder, og at de griber processen forskelligt an. Mit job er altså i høj grad at identificere kundens foretrukne strategi, og så understøtte dem i processen.

Det har selvfølgeligt også fået mig til at kigge lidt indad, og overveje hvilke strategier jeg selv benytter mig af. Når man er opmærksom på, at man benytter sig af strategier, så kan man nemlig begynde at forfine dem. Når man ikke er bevidst omkring, at man benytter en strategi, så er det svært at optimere på den. Det er ligesom bare noget man gør, og man er ikke særligt systematisk i at udfordre sin tilgang eller forbedre den. Nu hvor jeg ligesom er ?vågnet op?, og ser at der er strategier på spil, så har jeg chancen for at fintune mine egne strategier når det kommer til køb af tøj. Målet er selvfølgeligt, at træffe den rigtige købsbeslutning på et godt grundlag, så jeg ender med at blive glad for mit køb ? både på den korte og den lange bane.

Her gik det op for mig, at hver enkelt type påklædning kræver sin egen strategi. Målene er nemlig forskellige, og det er ens evne til at opfylde ens mål, der har betydning. Så lad mig zoome ind på det, at købe et nyt par gummistøvler.

Det primære mål ved at købe et par gummistøvler er, at de skal holde mine fødder tørre, når det regner. Det danske vejr er ganske uforudsigeligt, og det regner meget ofte. Jeg vil dog samtidig gerne have, at gummistøvlerne er flotte at se på. Hvad har disse to mål tilfælles? Meget simpelt: effektiviteten afhænger af det land, man befinder sig i. Når man bor i Danmark, så sætter det højere krav til ens gummistøvler, end hvis man bor et sted med et varmt og tørt klima. Når man bor i Danmark, så er det samtidig den Danske mode der tæller. Så hvordan griber man strategisk denne opgave an, så man ender ud med et par gummistøvler, der dækker begge behov? Det er simpelt! Du går ganske enkelt efter gummistøvler, der er skabt af en skandinavisk designer. På den måde er der automatisk taget højde for det danske vejr og den danske stil.